Svenska Dyslexiföreningen region Väst

Välkomna till ett nytt år! Ditt engagemang och din delaktighet i Svenska Dyslexiföreningen är av stor vikt, för att vi tillsammans ska sprida intressanta forskningsresultat och arbetssätt, som främjar elever med dyslexi och dyskalkuli. Vi är medlemmar i 46 kommuner. När vi arbetar digitalt kan ännu fler av er delta på våra aktiviteter. Visst är det fantastiskt?

SPRID information om vårens program. Medlemsavgiften är 350: -/år, pensionärer betalar 150: -/år, där två föreläsningar och fyra faktafyllda tidskrifter ingår. När du betalar din medlemsavgift för 2024, se till att korrekta kontaktuppgifter når info@dyslexiforeningen.se för att du ska få all information vi skickar ut.

Helena Jacobsson
Ordförande SDV

Helena Jacobsson, ordförande SDV

Välkommen till föreläsning och årsmöte våren 2024

Tidig upptäckt och tidiga insatser - Evidensbaserad läs- och skrivundervisning inom RTI

Föreläsningen arrangeras av Svenska Dyslexiföreningen region Väst och är öppen för alla.

Föreläsare: Camilla Nilvius, lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet

I denna föreläsning får du ta del av hur skolor och lärare praktiskt kan arbeta evidensbaserat med tidig upptäckt och tidiga insatser för att motverka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Föreläsaren lyfter fram konkreta undervisningsmetoder för läsinlärning som har stöd i forskning. I föreläsningen beskrivs också hur den evidensbaserade undervisningen kan organiseras inom RTI-modellen så att alla elever, som är i behov av det, kan få stöd tidigt.

Camilla Nilvius är lektor i pedagogik, grundskolelärare 1–7 och speciallärare med inriktning språk-, läs- och skrivsvårigheter. Sedan 2016 undervisar hon i speciallärarprogrammet på Linnéuniversitetet. Camilla disputerade nyligen med avhandlingen: Response to Intervention- en specialdidaktisk modell för att förebygga lässvårigheter: Från samlat forskningsläge till tillämpning i svensk skolkontext. Hon har även nyligen publicerat en populärvetenskaplig bok om hur RTI-modellen kan fungera i praktiken.

När: Onsdag 28 februari kl 18-20 (föreläsning) med efterföljande årsmöte (endast på plats) ca 21:00.

Deltagande på föreläsning via Zoom: Föranmälan via länk nedan senast torsdag 22 februar Begränsat antal deltagare. Alla som fått plats på föreläsningen får en Zoomlänk mejlad till sig, senast 3 dagar före föreläsningen. Observera att det mejlet kan hamna i din skräppost!

Även medlemmar är välkomna att delta på årsmötet via Zoom. Deltagande på plats: Alla är välkomna till Kulturrummet i Herrgården, Montessoriskolan Casa, Herrgårdsgatan 15, 412 74 i Göteborg. Vid deltagande på plats krävs ingen föranmälan.

Medlemmar är dessutom välkomna att delta på årsmötet.

Kostnad: Ingen kostnad

Länk till anmälan:

Styrelse 2023

Ordförande: Helena Jacobsson
Vice ordförande: Gertie Ekdahl Axelsson
Kassör: Kajsa Tholén Järnstedt
Sekreterare: Karin Allenström
Ledamot: Eva Helin Henriksson
Ledamot: Malin Tenblad
Ledamot: Mia Jigliden
Suppleant: Eva-Marie Wibel
Suppleant: Britta Börjesson
Suppleant: Pernille van Raalte

Revisor: Anna Sohlberg

Valberedning: Barbro Nicander (smk)
Valberedning: Malena Åvall

Välkommen att kontakta styrelsen via:

dyslexi.vast@gmail.com

Besök oss på Bok- och Biblioteksmässan på Svenska Mässan 26 – 29 september!