Den tionde Nordiska Dyslexikongressen 22-24 augusti 2024

Den tionde Nordiska Kongressen om dyslexipedagogik äger rum den 22-24 augusti 2024 i Aula Magna på Stockholms universitet. Kongressen arrangeras av universiteten i Göteborg och Stockholm, med stöd av forskningsrådet Forte.

Panelföreläsare är Marketta Caravolas, Hugh Catts, Esther Geva, Juha Kere, Monica Melby-Lervåg, Minna Torppa och Ulrika Wolff.

Program och anmälningssida finns på kongressens hemsida

ANMÄLNINGSSIDAN ÄR ÖPPEN NU!

Konferensbidrag: Clas Groschinskys Minnesfond och Ingvar Lundbergs resestipendium

Fulltecknat på grund av stort ansökningstryck!

Du behöver inte ange vilket av de två stipendierna nedan du söker. Skriv bara ett mail till info@dyslexistiftelsen.se och tala om att du söker stipendium för att delta i kongressen. Uppge kostnader för resa, logi och kongressavgift. Vi ser helst deltagande på plats.

Ansökningarna behandlas löpande.

Vi vill ha din anmälan senast den 15 juni 2024 och utfallet meddelas senast 18 juni 2024.

Clas Groschinskys Minnesfond
Med hjälp av bidrag från Clas Groschinskys Minnesfond kan Svenska Dyslexistiftelsen utlysa ett konferensbidrag. Doktorander och studerande inom lärarprogram är behöriga att söka anslag för deltagande i Tionde Nordiska Dyslexikongressen, som äger rum den 22-24 augusti 2024 i Stockholm. Anslaget kan användas till konferensavgift, resa och logi. I ansökan ska framgå sökandes tidigare utbildning och nuvarande inriktning samt i förekommande fall vilken lärarutbildning sökande deltar i. Företräde ges till inriktningar mot läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.

Resestipendier till minne av professor Ingvar Lundberg

Svenska Dyslexistiftelsen utannonserar resestipendier till nordiska forskare som nyligen disputerat (doktorsexamen de senaste fem åren) med en avhandling relaterad till läs- och skrivsvårigheter/dyslexi för vistelse vid relevant forskningsinstitution. Stipendier kan också utdelas till konferens där sökande presenterar sina forskningsresultat, alternativt till en högkvalitativ konferens inom läs- och skrivområdet där abstractförfarande saknas. Beroende på antalet sökande kan också forskarstuderande med inriktning mot läs-och skrivsvårigheter/dyslexi komma i fråga.

Av ansökan skall framgå värdinstitution samt kontaktperson och inbjudan för institutionsvistelse. Vid konferensresa skall program samt eget abstract bifogas, (såvida det inte gäller konferens utan abstractförfarande) I alla ansökningar ska kostnadsplan samt förteckning över sökandes publicerade skrifter och CV bifogas.

Beviljat anslag utbetalas direkt till sökanden som skall vara knuten till en forskningsinstitution. Indirekta kostnader täcks inte av anslaget, som heller inte får användas för att täcka kostnader för någon annan än den som beviljats anslaget. Anslaget skall användas för rese- och uppehållskostnader under den period som angivits i ansökan (dock längst till 31 december 2025). Inom ett halvår efter fullföljd resa skall en reseberättelse och en ekonomisk redovisning inges till Svenska Dyslexistiftelsen. I vetenskapliga publikationer som avser sökandens arbete under vistelsen skall Svenska Dyslexistiftelsen anges som bidragsgivare.

I år kan stipendiet även sökas av lärarstuderande, samt av doktorander och nyligen disputerade inom området läs- och skrivsvårigheter oavsett disciplin, för att delta i Tionde Nordiska Dyslexikongressen.