Svenska Dyslexiföreningen region Väst

Välkomna till ett nytt år! Ditt engagemang och din delaktighet i Svenska Dyslexiföreningen är av stor vikt, för att vi tillsammans ska sprida intressanta forskningsresultat och arbetssätt, som främjar elever med dyslexi och dyskalkuli. Vi är medlemmar i 46 kommuner. När vi arbetar digitalt kan ännu fler av er delta på våra aktiviteter. Visst är det fantastiskt?

SPRID information om vårens program. Medlemsavgiften är 350: -/år, pensionärer betalar 150: -/år, där två föreläsningar och fyra faktafyllda tidskrifter ingår. När du betalar din medlemsavgift för 2024, se till att korrekta kontaktuppgifter når info@dyslexiforeningen.se för att du ska få all information vi skickar ut.

Helena Jacobsson
Ordförande SDV

Helena Jacobsson, ordförande SDV

Välkommen till föreläsning och årsmöte våren 2024

Tidig upptäckt och tidiga insatser - Evidensbaserad läs- och skrivundervisning inom RTI

Föreläsningen arrangeras av Svenska Dyslexiföreningen region Väst och är öppen för alla.

Föreläsare: Camilla Nilvius, lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet

I denna föreläsning får du ta del av hur skolor och lärare praktiskt kan arbeta evidensbaserat med tidig upptäckt och tidiga insatser för att motverka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Föreläsaren lyfter fram konkreta undervisningsmetoder för läsinlärning som har stöd i forskning. I föreläsningen beskrivs också hur den evidensbaserade undervisningen kan organiseras inom RTI-modellen så att alla elever, som är i behov av det, kan få stöd tidigt.

Camilla Nilvius är lektor i pedagogik, grundskolelärare 1–7 och speciallärare med inriktning språk-, läs- och skrivsvårigheter. Sedan 2016 undervisar hon i speciallärarprogrammet på Linnéuniversitetet. Camilla disputerade nyligen med avhandlingen: Response to Intervention- en specialdidaktisk modell för att förebygga lässvårigheter: Från samlat forskningsläge till tillämpning i svensk skolkontext. Hon har även nyligen publicerat en populärvetenskaplig bok om hur RTI-modellen kan fungera i praktiken.

När: Onsdag 28 februari kl 18-20 (föreläsning) med efterföljande årsmöte (endast på plats) ca 21:00.

Deltagande på föreläsning via Zoom: Föranmälan via länk nedan senast torsdag 22 februar Begränsat antal deltagare. Alla som fått plats på föreläsningen får en Zoomlänk mejlad till sig, senast 3 dagar före föreläsningen. Observera att det mejlet kan hamna i din skräppost!

Även medlemmar är välkomna att delta på årsmötet via Zoom. Deltagande på plats: Alla är välkomna till Kulturrummet i Herrgården, Montessoriskolan Casa, Herrgårdsgatan 15, 412 74 i Göteborg. Vid deltagande på plats krävs ingen föranmälan.

Medlemmar är dessutom välkomna att delta på årsmötet.

Kostnad: Ingen kostnad

Länk till anmälan:

Styrelse 2023

Ordförande: Helena Jacobsson
Vice ordförande: Gertie Ekdahl Axelsson
Kassör: Kajsa Tholén Järnstedt
Sekreterare: Karin Allenström
Ledamot: Eva Helin Henriksson
Ledamot: Malin Tenblad
Ledamot: Mia Jigliden
Suppleant: Eva-Marie Wibel
Suppleant: Britta Börjesson
Suppleant: Pernille Paulsrud van Raalte

Revisor: Anna Sohlberg

Valberedning: Barbro Nicander (smk)
Valberedning: Malena Åvall

Dyslexiförbundets representant:
Kjell Eriksson

Välkommen att kontakta styrelsen via:

dyslexi.vast@gmail.com

Besök oss på Bok- och Biblioteksmässan på Svenska Mässan 28 september – 1 oktober!

Europeiska Dyslexiveckan 2–8 oktober 2023

I samverkan med Göteborgs Stadsbibliotek, Dyslexiförbundet och FDB

Författarbesök

Deckarförfattaren Helen Turnsten, känd för böckerna om Irene Huss, gästar Stadsbiblioteket för ett samtal om sitt författarskap samt sin personliga resa med dyslexi.
När: torsdag den 5 oktober kl 18.00
Kostnad: Gratis

________________________________________________________________________________

Föreläsning

”Att (an)vända sin dyslexi till något positivt”

20-åriga Tindra Lindblom och hennes mamma Carol, som är specialpedagog, berättar hur familjen eftersträvat att vända dyslexin till något positivt under uppväxten, skoltiden och i arbetslivet.
Målgrupper är både ungdomar, pedagoger och föräldrar.

När: Lördag den 7 oktober kl 13.00 – 14.00
Kostnad: Gratis

Föreläsning

”Assisterande teknik vid läs- och skrivsvårigheter”

Logoped Johanna Kristensson informerar om och demonstrerar olika program, appar och digitala tjänster som kan stötta elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.

När: Lördag den 7 oktober kl 14.30 – 15.30