Svenska Dyslexiföreningen region södra Sverige

Vi är en aktiv förening med många aktiviteter företrädesvis på Malmö folkhögskola men även på andra platser i södra Sverige. För att spara pengar och miljö gör vi våra medlemsutskick via e-post. Du som är medlem i Svenska Dyslexiföreningen region södra Sverige men inte nås av våra utskick, vänligen kontakta oss på info@dyslexisamverkanskane.se så kan vi lägga till Dig på vår sändlista.

Höstens evenemang

Måndag 3 oktober: Åsa Jönewi från Skoldatateket i Lund berättar om läs- och skrivstöd i Lunds kommun kl 16.00 på Lunds stadsbibliotek. Efter föreläsningen kommer det finnas en öppen verkstad tillsammans med bibliotekets personal som kan svara på frågor om Legimus.

Tisdag 4 oktober: Eva von Bahr föreläser om hur vi kan använda iPad/iPhone som läsverktyg. Malmö folkhögskola kl. 18.30.

Onsdagen 5 oktober: Annika Johansson, specialpedagog på gymnasiet, föreläser om ”Nyttan med studieteknik”. Malmö folkhögskola kl 18.30.

Torsdag 6 oktober: Pia Persson från SPSM föreläser om Dyslexiutredning vid tvåspråkighet. Malmö folkhögskola kl 18.30.

Lördagen 8 oktober: Danielle Andersson, Pontus Källström och Eva von Bahr föreläser om ”Appar, tips och trix för dig med dyslexi” på Dalby bibliotek kl 11.30. Danielle går första året på gymnasiet, Pontus studerar på Malmö högskola och är aktiv i Kåren där han bl.a arrangerat Dyslexiworkshops, Eva fick diagnos i vuxen ålder och har stor erfarenhet av att använda olika tekniska hjälpmedel. Alla, barn och vuxna, är varmt välkomna!

1-2 november: SETT SYD på Malmömässan. Svenska Dyslexiföreningen finns i monter B:28!

Torsdag 10 november: Svenska dyslexiföreningens utbildningsdag Läs och skrivsvårigheter kommer sällan ensamma – Dyselxi och komorbiditet! På Skolförvaltningen i Malmö.

Styrelse 2016
Anneli E Andersson, ordförande
Gerty Engh, sekreterare
Anne-Charlotte Larsson, kassör