Almedalsveckan 1.7-8.7

Svenska Dyslexiföreningen och Dyslexiförbundet hade fyra  seminarier under Almedalsveckan den 3:e och 4:e juli. Dyslexiföreningen ansvarade för två av dem, båda fullsatta: Tidiga insatser till ingen nytta? och Lärares kunskap om dyslexi. 

Under den första rubriken konstaterade vi att forskning visat att tidiga insatser - redan innan läsinlärningen påbörjats - kan ge bestående positiva effekter. Ändå sätts majoriteten av insatser in först i årskurs 9. Och vår moderator, Louise Belfrage, konfronterade paneldeltagarna: Varför händer ingenting? Vad kan ni göra?
Det andra seminariet hade fokus på lärares kunskap om dyslexi, att många är osäkra på hur de ska stötta barn i läs- och skrivsvårigheter. Där menar vi att lärarhögskolorna sviker blivande lärare, genom att inte prioritera läs- och skrivinlärning i utbildningen. Likaså bör skolledare och huvudmän se som sitt uppdrag att ge lärare en kontinuerlig kompetensutveckling. Moderator var Ylva Bjelle.

Mer utförlig presentation av seminarierna kommer i Dyslexi 3/2018. (2018-07-15)

Tillbaka till aktuellt
 
Tidiga insatser till ingen nytta? Många ville höra vad politiker och myndighetspersoner hade att säga

Tidiga insatser till ingen nytta? Många ville höra vad politiker och myndighetspersoner hade att säga