Nyttiga länkar

Här har vi samlat länkar till myndigheter, organisationer och intresseföreningar som har beröring med området läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

Myndigheter och offentliga institutioner

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)  är Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik. För att bidra till att förskolor, skolor och vuxenutbildningar ger en utbildning som möter barns, ungas och vuxnas behov, oavsett funktionsförmåga, erbjuder de stöd i form av kunskap och kompetensutveckling över hela Sverige, ett stöd som är kostnadsfritt. De utger egna läromedel, ger stöd och rådgivning och driver olika, ofta webbaserade, utbildningar.

Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) är en statlig myndighet med uppdrag att ge människor med läsnedsättning tillgång till de medier de behöver på det sätt som passar dem. Myndigheten gör lättlästa böcker, tidningar och samhällsinformation samt ger kurser i att skriva lättläst svenska. Böckerna publiceras på LL-förlaget.

Skoldatatek är en pedagogisk verksamhet där specialpedagogik tillsammans med kompetens kring IT sätts i centrum. Skoldatatek vänder sig till skolpersonal som undervisar elever i behov av särskilt stöd, men främst med fokus på koncentrationssvårigheter och läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.

Nationellt centrum för språk, läs- och skrivutveckling. Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling (NCS), som är en fristående del avunder Skolverket, arbetar med att stimulera huvudmän och skolor att aktivt arbeta med språk-, läs- och skrivutveckling.

Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör man genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.

Vetenskapsrådet publicerar olika forskningsöversikter, bl a  Dyslexi – en kunskapsöversikt (2007) samt Kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever (2015).

Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU)  publicerar olika rapporter och utredningar inom ramen för det medicinska och sociala området. 2014 kom rapporten Dyslexi och barn och ungdomar- tester och insatser .

Sverige och Norden

Svenska Dyslexiföreningen, som grundades 1989, består av medlemmar som arbetar med barn eller vuxna med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Det gäller till exempel pedagoger, specialpedagoger, logopeder, läkare och psykologer. Föreningen är öppen för alla intresserade. Föreningen anordnar utbildningar och uppvaktar skolmyndigheter och andra berörda i frågor inom området och ger med stöd av Svenska Dyslexistiftelsen ut tidskriften Dyslexi, som utkommer med fyra nummer årligen. Föreningen har ett nära samarbete med Svenska Dyslexistiftelsen.

Svenska Dyslexistiftelsen är en ideell, tvärvetenskaplig organisation som på flera olika plan arbetar för att sprida kunskap, främja forskning och bevaka frågor som berör dyslexiområdet. Stiftelsen grundades 1989 av professorerna Curt von Euler, Ingvar Lundberg och Gunnar Lennerstrand. Den består av internationellt framstående forskare vilka belyser dyslexiproblemet från sina olika områden. Ett av de övergripande målen med stiftelsens verksamhet är att stödja forskningen inom dyslexi.

Dyslexiförbundet ( f d FMLS) är ett funktionsrättsförbund som samlar personer med läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi, deras anhöriga, föräldrar och andra intresserade. Dyslexiförbundet är partipolitiskt och religiöst obundet och utgår från den enskilde personens behov. Förbundet ger ut tidskriften Läs och Skriv och har en rådgivande verksamhet för
personer i behov av stöd.

Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn (FDB) är rikstäckande och öppen för alla. Föreningen vill främja samarbete mellan hem och skola, sprida information, ta del av forskning och bevaka barn och ungdomars lagstadgade rättigheter. FDB arbetar med rådgivning, studiecirklar, föreläsningar, barn- och ungdomsläger samt ger ut tidningen FDB:s Nyheter.

Kompetenscentret Senter for leseforskning är ett nationellt specialpedagogiskt kompetenscenter för läs- och skrivsvårigheter och dyslexi som är förlagt till Universitetet i Stavanger i Norge.

Center for læseforskning i Køpenhamn är ett forskningscentrum som är inriktat på läsinlärning och läsning, både grundforskning och tillämpad forskning, inom läsning, stavning och lässvårigheter.

Swedish Council of the Internationl Reading Association (SCIRA) är en svensk ideell organisation med syfte att stimulera och stödja utbildning och forskning om läsning, läsundervisning och läsforskning.

Finnish Reading Association är en ideell organisation som verkar för att främja litteracitet – läsning, skrivning, kommunikation och inlärning.

Kodknäckarna - Stöd vid dyslexi och skrivsvårigheter är ideell förening som utvecklat material för föräldrar och lärare i förskola och skola. I samarbete med framstående läsforskare och praktiker har de tagit fram filmer och broschyrer som bland annat innehåller övningar att göra tillsammans med barnet.

Övriga världen

British Dyslexia Association är en brittisk paraplyorganisation för personer med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi.

European Dyslexia Association (EDA) är en europeisk icke-statlig paraplyorganisation för nationella och regionala föreningar av personer med dyslexi och andra specifika inlärningssvårigheter, barns föräldrar, yrkesverksamma och forskare. EDA anordnar konferenser och seminarier.

International Dyslexia Association (IDA) är en Amerikansk organisation inriktad på studier kring och behandling av läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Webbplatsen har forum för föräldrar, pedagoger, forskare och elever.

International Literacy Association (ILA) (Tidigare International Reading Association) är en internationell organisation som under 60 år verkat för att främja läsning och läskunnighet bl a genom tillhandahålla resurser till och utbildning av lärare.