Nordiska Dyslexikongressen 2021

Den nionde Nordiska Kongressen om dyslexipedagogik ägde rum den 19 - 21 augusti 2021 i Aula Magna på Stockholms universitet.
Kongressen arrangerades i år av Göteborgs universitet och Stockholms universitet, med stöd av Stiftelsen Natur & Kultur,
forskningsrådet Forte och Stiftelsen Clas Groschinskys minnesfond. Tack vare dessa generösa bidrag samt av Dyslexistiftelsen beviljade stipendier till minne av Ingvar Lundberg kunde över trettio blivande specialpedagoger från hela landet samt doktorander inom området läs- och skrivsvårigheter/dyslexi delta på kongressen utan kostnad.
På grund av pandemirestriktionerna blev det en hybridkongress med deltagande både digitalt och på plats. Under de tre dagarna hölls 32 presentationer av internationella och nationella experter och de som anmälde sig kunde följa de filmade presentationerna i efterhand.

Ett utförligt reportage om kongressen finns i tidskriften Dyslexi nr 3/21.

Nordiska Dyslexikongressen 2017

Den åttonde Nordiska kongressen om dyslexipedagogik ägde rum den 10-12 augusti 2017 på Stockholms universitet. Ledande internationella och nordiska forskare och pedagoger deltog i 9 plenarföreläsningar och över 30 sessioner.  Nedan finns kommittéordförande Peter af Trampes referat av kongressen, som också publicerats i tidskriften Dyslexi, nr 3 2017.

Keynote speakers Info
Programmet: Program