Tidskriften 1997
Nr 1
Ledare: Curt von Euler
Läsutveckling och betyg. Resultat från Läsutveckling Kronoberg - Christer Jacobson
Logopedens roll i samverkan med förskola och skola - Birgitta Johnsen
Utbildning av personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi vid folkhögskolor
Nr 2
Ledare: Gapet mellan lärarutbildningen och forskningen- Curt von Euler
Kan man förutsäga dyslexi? - Carsten Elbro
Hur utförs ögonundersökning av barn med läs- och skrivsvårigheter? - Eva Gullack–Nilsson, Agneta Rydberg
Utbildningsdagar kring läs- och skrivsvårigheter - Bertil Persson
Språk och språkbeskrivning - Peter af Trampe
Intensivkurser, ett nytt sätt att arbeta med elever i åldersgruppen 9 - 12 år. Redovisning av ett projekt i Norge - Margareta Grimlund
DYSLEXI och modern informationsteknik - Ingvar Lundberg
Läs- och skrivsvårigheter och modern informationsteknologi - Karin Ohlis
Några glimtar från en studieresa - Margareta Grimlund, Ann-Christine Hedeberg ,Ingela Lewald, Christina Ollén, Eva Cedermark, Marianne Norée
Att se och bli sedd, Dyslexiprojektet vid Ami Stadshagen – Gunilla Iveberg, Kent Sköld, Peter Sparreman, Krister Åslin
Morfemkunskap - Ett stöd for läs- och skrivsvaga - Elisabeth Arnbak
Dyslexiföreningens aktiviteter under verksamhetsåret 1996 - Utdrag ur verksamhetsberättelsen
Nr 3
Ledare: Curt von Euler
Skolans insatser for elever med dyslexi, beskrivning av en organisationsmodell i Falu kommun - Olle Hillman, Birgit Karlsson, Martin Moberg
Dyslexipedagogik i Eskilstuna, ett projekt på Rinmangymnasiet - Kerstin Bergsten
Dyslexi i knappa resurstider, modell med okonventionellt samarbete för diagnostisering av och åtgärdsprogram for barn med särskilda läs- och skrivsvårigheter (med eller utan DAMP) - Gunvor Lawesson
Läs- och skrivprojekt på Carlsund Utbildningscentrum i Motala - Lotta Bodegård, Kristina Gustavsson, Kerstin Hässler
Projekt Ordlunden - Solveig Hedlund, Elisaberth Ferrmark-Johannesson
Dyslexiprojektet - utredning och träning av läs- och skrivsvaga i Malmö - Helena Lagerblad
Projekt Läslyftet
Dyslexi i Uppsala, en modell for samarbete mellan kommun och landsting – Birgitta Johnsen och Inga-Lill Knutar
Nr 4
Ledare: Curt von Euler
Förslag från Läs- och Skrivkommitténs (LÄS-K:s) slutbetänkande "Att lämna skolan med rak rygg - om rätten till skriftspråket och om förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter
4th World Congress on DYSLEXIA - Marianne Norée
England har ett starkt regelverk för barn med särskilda behov -Jan Alm www.rels.bollnas.se - Karin Ohlis, Ylva Killander
Synpunkter från en dyslektiker - Agneta Schlyter
Dyslexikampanjen 1996/97 - Elisabet Resslegård
Tankar kring boken "Svantes vante" - Gun Sandén
Glimtar från Bok- & Biblioteksmässan 1997 - Bertil Persson
Räcker det verkligen att bli sedd - Debatt – Bodil Andersson och Merete Herrström
Bibliotekslagen - ett stöd for språkutvecklingen