Tidskriften 2006

Nr 1

  • Ledare: Egon Nordman

Nr 2

  • Tema: Utredningar

  • Ledare: Egon Norman

  • Modell för utredning av läs- och skrivsvårigheter - Svenska Dyslexiföreningen

  • Tala - läsa - skriva, Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens 2006, - Marianne Norée

  • Läs- och skrivpedagogik i lärarutbildningen

  • Vad är god praxis vid identifikation och diagnos av läs- och skrivsvårigheter - Mats Myrberg

  • ADHD hos flickor - Svenny Kopp

Nr 3

  • Tema: Räkneförmåga

  • Ledare: Peter af Trampe

  • Intervju med Brian Butterworth - Bodil Andersson

  • Läsning, räkning och uppgiftsorientering - hur hänger de ihop? - Ingvar Lundberg, Görel Sterner

  • Lässvårigheter och räknesvårigheter - pedagogiska förslag och idéer - Görel Sterner

  • Matematik för elever med läs- och skrivsvårigheter - Per Berggren,  Maria Lindroth

Nr 4

  • Ledare: Peter af Trampe

  • Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? - Christer Jacobson

  • Dyslexi: förbannelse eller möjlighet? - Ulla Föhrer. Eva Magnusson

  •  Fyra föräldrars erfarenheter av hur skolans lärare och specialpedagoger bemött deras barn - Veronica Bäckström, Sofie Eriksson

  • Konferensen ”Texten, läsaren och samhället” - Mats Myrberg

  • Hur förhåller sig internationella undersökningar som PISA till den svensk skolans kursplaner - noterat från Skolverket

  • Kunskapsöverföring i praktiken - Egon Nordman