Tidskriften 2008
Nr 1
Tema: Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter
Ledare – Christina Hedman
Dyslexi och tvåspråkighet, ett forskningsområde i utveckling - Christina Hedman
Flerspråkiga barn i dagens Sverige - Gisela Håkansson
Simultan tvåspråkighet och specifika språksvårigheter - Martin Westman
Dyslexibetraktelser ur erfarenhetsperspektiv av en finlandssvensk logoped och psykolog - Anna Simonsen och Petra Boman, Ord och Mening, Finland
Utvikling av morsmålsbaserte kartleggingsverktøy, forløpige erfaringer - May-Britt Monsrud, Kirsten Meyer Bjerkan och Anne Cathrine Thurmann-Moe, Bredtvet kompetansesenter, Norge
Lika olika som alla andra - Karin Jordås och Christina Landh
Dyslexi i Italien - Kerstin Jäderberg Cappi
Nr 2
Ledare – Peter af Trampe
Tendenser i dagens dyslexiforskning - Ingvar Lundberg
I SOLen - Anders Blomdahl
Läspedagogiska centra - viktig satsning eller flopp? - Egon Nordman
Dyslexi i dag - teori och praktik , Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens i Sundsvall
Dyslexia – Making Links, British Dyslexia Association – Astrid Frylmark
Nr 3
Ledare- Egon Nordman
Den femte nordiska dyslexikongressen i Stockholm - Marianne Norée
Genetiskt och miljömässigt inflytande på tidig skriftspråklig utveckling - Stefan Samuelsson
Språkets begynnelse: Att härleda lingvistisk struktur ur löpande tal - Francisco Lacerda
Från tanke till text - hos personer med och utan läs- och skrivsvårigheter - Åsa Wengelin och Sven Strömqvist
Om definition av inlärningssvårigheter - Ingvar Lundberg
Nr 4
Ledare- Peter af Trampe
Lärarrelaterade effekter på läsinlärning - Pekka Niemi, professor, Marja-Kristiina Lerkkanen och Jari-Erik Nurmi
Lesing og leseproblemer innen forskjellige ortografier - Liv Bøyesen
Pratvis - datorbaserad uttalsträning - Cecilia von Mentzer
Hur går det för lässvaga barn i skola - en tioårig uppföljningsstudie - Christer Jacobson och Egon Nordman
Utveckling av Precodia - ett interaktivt läshjälpmedel för dyslektiker - Gustav Öquist Seimyr, Ingela Lewald och Mikael Goldstein