Tidskriften 2009

Nr 1

  • Ledare: Peter af Trampe

  • Dyslexi i Japan och Kina – Barbro B Johansson

  • Det lönar sig att öva , effekten av fonologiska övningar i förskoleklass – Ingvar Lundberg och Anna Strid

  •  Att lära sig leva med läs- och skrivsvårigheter – Ulla Föhrer

  • Kan avkodningsprov i åk 2 förutsäga standarprov i  åk 9 – Christer Jacobson

Nr 2

  • Ledare- Varför dyslexidiagnos - Mats Myrberg

  • Hur lär sig lärare att lära ut läsförståelse? - Barbro Westlund

  • Associations of atypical auditory and speech processing with dyslexia, insigths from a longitudinal follow-up research of brain responses - Paavo H.T. Leppänen

  • Enhetlig svensk dyslexidiagnostik, vetenskapligt symposium på Karolinska Institutet

  • Intervju med generaldirektör Grege Bååth (SPSM) – Egon Nordman

  • Långtidsarbetslösa och läs- och skrivsvårigheter -  Idor Svensson och  Christer Jacobson

Nr 3

  • Tema: Matematik

  • Ledare - Peter af Trampe

  • Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens, Stockholm - Gunilla Salo

  • Matematiksvårigheter under de tidiga åren - Ingvar Lundberg

  • Utredning av räknesvårigheter - Markus Björnström

  • Matematiksvårigheter ur ett pedagogiskt och didaktiskt perspektiv - Ann - Louise Ljungblad

  • Att upptäcka och undervisa barn och ungdomar med dyslexi och andra läs- och skrivsvårigheter -  John Rack

  • Kan vi separera läsning från matematikämnet? - Magnus Österholm

  • Elevers förmåga att stava högfrekventa ord, lågfrekventa ord och pseudoord - Jessica Fidani och Sofia Karlsson

Nr 4

  • Temanummer: Alternativa verktyg/Kompensatoriska hjälpmedel

  • Ledare: Gunilla Salo

  • Kompensatoriska hjäl0pmedel i klassrummet - en studie i skolår 4 - Malin Jönsson

  • Implementering av kompensatoriska datorprogram i undervisningen - belyst ur specialpedagogers perspektiv - Gunvor Damsby

  • IT som ett alternativt verktyg i lärandet - Elsy-May Gisterå, Margareta Lavsund och Tord Söderqvist (rådgivare SPSM)

  • Den Läkande Processen - Sigrid Madison

  • Ny norsk avhandling om lässtrategier och läsmotivation - Karin Taube och Monica Reichenberg

  • Ett alternativt lässätt - att läsa med öron och ögon - Anita Hildén