Tidskriften 2009
Nr 1
Ledare: Peter af Trampe
Dyslexi i Japan och Kina – Barbro B Johansson
Det lönar sig att öva , effekten av fonologiska övningar i förskoleklass – Ingvar Lundberg och Anna Strid
Att lära sig leva med läs- och skrivsvårigheter – Ulla Föhrer
Kan avkodningsprov i åk 2 förutsäga standarprov i åk 9 – Christer Jacobson
Nr 2
Ledare- Varför dyslexidiagnos - Mats Myrberg
Hur lär sig lärare att lära ut läsförståelse? - Barbro Westlund
Associations of atypical auditory and speech processing with dyslexia, insigths from a longitudinal follow-up research of brain responses - Paavo H.T. Leppänen
Enhetlig svensk dyslexidiagnostik, vetenskapligt symposium på Karolinska Institutet
Intervju med generaldirektör Grege Bååth (SPSM) – Egon Nordman
Långtidsarbetslösa och läs- och skrivsvårigheter - Idor Svensson och Christer Jacobson
Nr 3
Tema: Matematik
Ledare - Peter af Trampe
Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens, Stockholm - Gunilla Salo
Matematiksvårigheter under de tidiga åren - Ingvar Lundberg
Utredning av räknesvårigheter - Markus Björnström
Matematiksvårigheter ur ett pedagogiskt och didaktiskt perspektiv - Ann - Louise Ljungblad
Att upptäcka och undervisa barn och ungdomar med dyslexi och andra läs- och skrivsvårigheter - John Rack
Kan vi separera läsning från matematikämnet? - Magnus Österholm
Elevers förmåga att stava högfrekventa ord, lågfrekventa ord och pseudoord - Jessica Fidani och Sofia Karlsson
Nr 4
Temanummer: Alternativa verktyg/Kompensatoriska hjälpmedel
Ledare: Gunilla Salo
Kompensatoriska hjäl0pmedel i klassrummet - en studie i skolår 4 - Malin Jönsson
Implementering av kompensatoriska datorprogram i undervisningen - belyst ur specialpedagogers perspektiv - Gunvor Damsby
IT som ett alternativt verktyg i lärandet - Elsy-May Gisterå, Margareta Lavsund och Tord Söderqvist (rådgivare SPSM)
Den Läkande Processen - Sigrid Madison
Ny norsk avhandling om lässtrategier och läsmotivation - Karin Taube och Monica Reichenberg
Ett alternativt lässätt - att läsa med öron och ögon - Anita Hildén