Tidskriften 2016

Nr 1

  • Ledare: Läsa-skriva-räkna-garantiutredning – Christina Hellman

  • Utbildning och specialundervisning i Schweiz - Ulf Fredriksson

  • Begripsam handlar om makt och människovärde - Torbjörn Lundgren

  • Ögonrörelsemätning som metod för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter - Mattias Nilsson Benfatto och Gustaf Öqvist Seimyr

  • Lärdomar från Japan: Paralleller från japanska läsprocesser till centrala läsmekanismer - Alexandra Dylman

Nr 2

  • Ledare: Skolkommissionen – Egon Nordman

  • Dyskalkyli, fokusrapport 2015 och reflektioner -  Jonas Walfridsson

  • Regeringens mattesatsning 2009 till 2011 - Hur gick det? - Gun Axelsson

  • Nyanländas medievanor och möjligheter till språkträning med svenskar - Monica Reichenberg

  • Vilka träningsmetoder har vetenskapligt stöd – Eva Cedermark

Nr 3

  • Ledare: Den laglösa skolan?  Christina Hellman

  • Ytnivå Textbas Situationsmodell Begreppsbildning –  Fröjds forskningsrapport, sammanfattad av Monica Reichenberg

  • Elevansvar och vägar till de fyra räknesätten – Noomi Sjöstedt

  • Fonologisk medvetenhet vid fyra års ålder – Ulrika Wolff

  • Interventioner och bedömningar över tid – Stefan Gustafson

Nr 4

  • 4  Ledare: Minisymposium och avtackning av Egon Nordman på Linnéuniversitetet i Växjö - Christina Hellman och Christer Jacobson

  • Gör rätt från början -  Artikeln baseras på Mats Myrbergs bidrag till debattboken ”Vägen ut ur Skolkrisen”

  • Från arbetsminne till metakognitiv planeringsförmåga -  Petri Partanen

  • Läsinlärning med FonoMix Munmetoden - Gullan Löwenbrand Jansson

  • Dysleksi og arvelighet - Turid Helland