Tidskriften 2016
Nr 1
Ledare: Läsa-skriva-räkna-garantiutredning – Christina Hellman
Utbildning och specialundervisning i Schweiz - Ulf Fredriksson
Begripsam handlar om makt och människovärde - Torbjörn Lundgren
Ögonrörelsemätning som metod för tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter - Mattias Nilsson Benfatto och Gustaf Öqvist Seimyr
Lärdomar från Japan: Paralleller från japanska läsprocesser till centrala läsmekanismer - Alexandra Dylman
Nr 2
Ledare: Skolkommissionen – Egon Nordman
Dyskalkyli, fokusrapport 2015 och reflektioner - Jonas Walfridsson
Regeringens mattesatsning 2009 till 2011 - Hur gick det? - Gun Axelsson
Nyanländas medievanor och möjligheter till språkträning med svenskar - Monica Reichenberg
Vilka träningsmetoder har vetenskapligt stöd – Eva Cedermark
Nr 3
Ledare: Den laglösa skolan? Christina Hellman
Ytnivå Textbas Situationsmodell Begreppsbildning – Fröjds forskningsrapport, sammanfattad av Monica Reichenberg
Elevansvar och vägar till de fyra räknesätten – Noomi Sjöstedt
Fonologisk medvetenhet vid fyra års ålder – Ulrika Wolff
Interventioner och bedömningar över tid – Stefan Gustafson
Nr 4
4 Ledare: Minisymposium och avtackning av Egon Nordman på Linnéuniversitetet i Växjö - Christina Hellman och Christer Jacobson
Gör rätt från början - Artikeln baseras på Mats Myrbergs bidrag till debattboken ”Vägen ut ur Skolkrisen”
Från arbetsminne till metakognitiv planeringsförmåga - Petri Partanen
Läsinlärning med FonoMix Munmetoden - Gullan Löwenbrand Jansson
Dysleksi og arvelighet - Turid Helland