Tidskriften 2017

Nr 1

  • 1 Ledare: Funderingar kring högskoleprovet – Gerty Engh

  • Specialpedagogiska insatser internationellt och i det svenska skolsystemet – Mara Westling Allodi

  • Förbättrade resultat på läsning på PISA, men också långsiktiga hot mot läsningen – Ulf Fredriksson

  • Det blir bättre med SOL – Anders Blomdahl

Nr 2

  • Ledare: Skolkommissionens slutbetänkande – Christina Hellman

  • Självuppfattning och psykologisk hälsa -  Emma Lindeblad

  • Appar och funktioner för smarta mobiler och lärplattor- Johanna Kristensson

  • Response to intervention (RTI) och assisterande teknik - Thomas Nordström och Idor Svensson

Nr 3

  • Ledare: Att öka kunskapen om dyslexi – Christina Hellman

  • Intensivundervisning, en framgångsrik metod för särskilt stöd i matematik- Görel Sterner

  • Läsa matematik eller matematisk läsning – Anneli Dyrvold

  • Erfarenheter från Partille Läs- och skrivstudio - Karin Allenström och Britt-Marie Emanuelsson

Nr 4

  • Ledare: Nationella prov - Christina Hellman

  • Tidig intensiv avkodningsträning i åk 2 – Maria Levlin

  • Skolverkets bedömningsstöd, ett alltför grovmaskigt nät – Susann Rådström Drougge

  • Helping individuals with dyslexia gain access to text – Dave Edyburn

  • Morfemkunnskap, ordförråd og leseforståelse – Solveig-Alma Lyster