Tidskriften 2019
Specialnummer!
Inledning Christina Hellman Skolverkets bedömningsstöd - ett alltför grovmaskigt nät (nr 4/2017)
Susann Rådström Drougge Läsares synpunkter på Bedömningsstödet (nr 1/2018) Inger Fridolfsson
Svar från Skolverket angående Bedömningsstödet i årskurs 1 (nr 2/2018) Susanne af Sandeberg
Skolverkets bedömningsstöd - ett otillräckligt verktyg (nr 2/2019) Marita Nykäinen och Maria Bäckström
Brister i kursplaner leder till brister i bedömningsstöd och nationella prov Susanne af Sandeberg
Två skrifter av Kerstin Hyrefelt
Kurs: Förebygg, upptäck och sätt in åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter
Utbildningsdag: Att arbeta med läsningen när man tror att "tåget har gått" Svenska Dyslexiföreningens verksamhet
Nr 1
Ledare: Kongress och Jubileum – Ulrika Wolff
Vilka läsinlärningsmetoder fungerar och hur vet vi det? – Inger Fridolfsson
LegiLexi – en stiftelse med målet att alla ska lära sig att läsa – Sofia Norén
Fonologisk utveckling från årskurs 2 till vuxna - Christer Jacobson och Anna Fouganthine
Nr 2
Ledare: Vardagshjältar – Christina Hellman
Hälsa och skolprestation - Siv Fischbein
Skolverkets bedömningsstöd - ett otillräckligt verktyg - Marita Nykäinen och Maria Bäckström
Brister i kursplaner leder till brister i bedömningsstöd och nationella prov - Susannne af Sandeberg
British Dyslexia Associations konferens i London - Ulrika Burman och Mia Lorentz
Nr 3
Ledare: En begriplig och hanterbar skoldag – Lisa Marx
Läs- och skrivinlärning hos flerspråkiga elever - Eva-Kristina Salameh
Läxläsning i Tensta - Agneta Rydberg
Svensk skolspsykiatri, ett bortglömt kunskapsområde på väg tillbaka - Per-Anders Rydelius
Nr 4
Ledare: Brister i kursplanen – Inger Fridolfsson
Det flerspråkiga samhällets enspråkiga norm - Alexandra S. Dylman
Läsinterventioner i svenska som andraspråk för vuxna - Helén Egerhag och Idor Svensson
LÄSA ÄGER - Anneli Glamsare