Tidskriften 2019

Specialnummer!

  • Inledning Christina Hellman Skolverkets bedömningsstöd - ett alltför grovmaskigt nät (nr 4/2017)

  • Susann Rådström Drougge Läsares synpunkter på Bedömningsstödet (nr 1/2018) Inger Fridolfsson

  • Svar från Skolverket angående Bedömningsstödet i årskurs 1 (nr 2/2018) Susanne af Sandeberg

  • Skolverkets bedömningsstöd - ett otillräckligt verktyg (nr 2/2019) Marita Nykäinen och Maria Bäckström

  • Brister i kursplaner leder till brister i bedömningsstöd och nationella prov Susanne af Sandeberg

  • Två skrifter av Kerstin Hyrefelt

  • Kurs: Förebygg, upptäck och sätt in åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter

  • Utbildningsdag: Att arbeta med läsningen när man tror att "tåget har gått" Svenska Dyslexiföreningens verksamhet

Nr 1

  • Ledare: Kongress och Jubileum – Ulrika Wolff

  •  Vilka läsinlärningsmetoder fungerar och hur vet vi det? – Inger Fridolfsson

  • LegiLexi – en stiftelse med målet att alla ska lära sig att läsa – Sofia Norén

  • Fonologisk utveckling från årskurs 2 till  vuxna - Christer Jacobson och Anna Fouganthine

Nr 2

  • Ledare: Vardagshjältar – Christina Hellman

  • Hälsa och skolprestation - Siv Fischbein

  • Skolverkets bedömningsstöd - ett otillräckligt verktyg -  Marita Nykäinen och Maria Bäckström

  • Brister i kursplaner leder till brister i bedömningsstöd och nationella prov - Susannne af Sandeberg

  • British Dyslexia Associations konferens i London - Ulrika Burman och Mia Lorentz

Nr 3

  • Ledare: En begriplig och hanterbar skoldag – Lisa Marx

  • Läs- och skrivinlärning hos flerspråkiga elever - Eva-Kristina Salameh

  • Läxläsning i Tensta -  Agneta Rydberg

  • Svensk skolspsykiatri, ett bortglömt kunskapsområde på väg tillbaka - Per-Anders Rydelius

Nr 4

  • Ledare: Brister i kursplanen – Inger Fridolfsson

  • Det flerspråkiga samhällets enspråkiga norm -  Alexandra S. Dylman

  • Läsinterventioner i svenska som andraspråk för vuxna -  Helén Egerhag och Idor Svensson

  • LÄSA ÄGER - Anneli Glamsare