Tidskriften 2021

Nr 1

  • Ledare: Vikten av tidiga insatser – Inger Fridolfsson

  • Framgångsfaktorer för läs- och skrivutveckling i och utanför klassrummet- utvecklingen 2000 till 2020 – Mats Myrberg

  • Att hålla igång läsningen under sommarlovet har positiva effekter – Linda Fälth

  • SPSM:s stödpaket om Läs- och skrivsvårigheter

  • Förebyggande arbetssätt på Montessoriskolan Casa – Helena Jacobsson

  • Krönika - Johan Parmbäck

Nr 2

  • Ledare : Vikten av tidiga insatser – Inger Fridolfsson

  • Dyslexins biologiska bakgrund - Juha Kere

  • Ljudande läsning är grunden till en god läsförmåga -  Anna Eva Hallin

  • Att växa upp i en digital värld – Anette Sundqvist

  • AI skapar texter för personer med lässvårigheter - David Isaksson

  • Krönika – Sara Bruun

Nr 3

  • Ledare: Dyslexikongressen, en tillbakablick – Inger Fridolfsson

  • Späckat program under nionde Dyslexikongressen-Ester Hedberg

  • Tidig ordförrådsutveckling – Eva Berglund

  • Biblioteket, hjärtat i skolan – Marja Johansson och Kersti Thufvesson

  • Uppdatering av Svenska Dyslexiföreningens modell för utredning av läs- och

  • Skrivsvårigheter

  • Krönika-  Anneli Glamsare

Nr 4

  • Ledare:  Läsa-skriva-räknagarantin i praktiken – Christina Hellman

  • Framåtsyftande bedömning för elever med lässvårigheter – Stefan Gustafson och Ulrika Andersson

  • Läsförmåga vid intellektuell funktionsnedsättning – Karin Nilsson

  • Utredning av räknesvårigheter – Jonas Walfridsson

  • Remissvar till utredningsbetänkandet ”SOU 2012:33 En tioårig grundskola

  • Tioårig grundskola – en framtidsvision – Mats Myrberg

  • Krönika - Ulrika Wärme