Tidskriften 2022
Nr 1
Ledare: Avsaknad av Läsinlärning i kursplanerna – Inger Fridolfsson
Skrivsvårigheter : stor utmaning, lite forskning – Åsa Wengelin
Interaktiv högläsning mellan förälder och barn, en metod för att främja barnets språkutveckling och föräldraskap – Idor Svensson och Emma Bergström
Krönika: Läskunnighet viktigt både nu och i framtiden – Anna-Karin Grahn
Studier av språkliga förmågor i förskola och läsutveckling i grundskola – Birgitta Herkner
Minnesruna PA Rydelius – Siv Fischbein och Mats Myrberg
Nr 2
Ledare: Vi minns Ingvar Lundberg – Christer Jacobson
Vad har vi lärt oss av 35 års forskning om relationen mellan fonologisk medvetenhet och läsinlärning? - Ingvar Lundberg
Kan morfologisk träning bättre läsflyt? En interventionsstudie för barn med lässvårigheter och barn med typisk läsförmåga – Malin Wass
Tidig identifiering och stödåtgärder för läsning och skrivning i en finlandssvensk kontext - Ann-Katrine Risberg, Pia Vataja, Nea Kronberg
Levla läsning – ett projekt för att öka elevernas ordförråd – Anneli Glamsare, Alfred Grimlund, Björn Benbasat
Krönika: Våra barn förtjänar bättre! – Per Kornhall
Nr 3
Ledare: Svenska skolans uppgång och fall – Siv Fischbein
Reflektioner kring fem nyutkomna böcker – Mats Myrberg
Språket i matematiken – Cecilia Segerby
Den minskade likvärdigheten bland svenska elevers läsförståelse är en spegelbild av grundskolans olikvärdiga läspraktiker – Mats Tegmark
Nr 4
Ledare: Skolans språk och läsfrämjande uppdrag – Christina Hellman
Response to Intervention i svensk skolkontext - Camilla Nilvius
Läsinlärning för elever med annat modersmål än svenska – Karin Pettersson
Läsförmåga hos elever i ämnena svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1-3 – Helén Egerhag
Bok- och biblioteksmässan 2022 -Maria Kempe, Helena Jacobsson