Tidskriften 2022

Nr 1

  • Ledare: Avsaknad av Läsinlärning i kursplanerna – Inger Fridolfsson

  • Skrivsvårigheter : stor utmaning, lite forskning – Åsa Wengelin

  • Interaktiv högläsning mellan förälder och barn, en metod för att främja barnets språkutveckling och föräldraskap – Idor Svensson och Emma Bergström

  • Krönika: Läskunnighet viktigt både nu och i framtiden – Anna-Karin Grahn

  • Studier av språkliga förmågor i förskola och läsutveckling i grundskola – Birgitta Herkner

  • Minnesruna PA Rydelius – Siv Fischbein och Mats Myrberg

Nr 2

  • Ledare: Vi minns Ingvar Lundberg – Christer Jacobson

  • Vad har vi lärt oss av 35 års forskning om relationen mellan fonologisk medvetenhet och läsinlärning? - Ingvar Lundberg

  • Kan morfologisk träning bättre läsflyt? En interventionsstudie för barn med lässvårigheter och barn med typisk läsförmåga – Malin Wass

  • Tidig identifiering och stödåtgärder för läsning och skrivning i en finlandssvensk kontext - Ann-Katrine Risberg, Pia Vataja, Nea Kronberg

  • Levla läsning – ett projekt för att öka elevernas ordförråd – Anneli Glamsare, Alfred Grimlund, Björn Benbasat

  • Krönika: Våra barn förtjänar bättre! – Per Kornhall

Nr 3

  • Ledare: Svenska skolans uppgång och fall – Siv Fischbein

  • Reflektioner kring fem nyutkomna böcker – Mats Myrberg

  • Språket i matematiken – Cecilia Segerby

  • Den minskade likvärdigheten bland svenska elevers läsförståelse är en spegelbild av grundskolans olikvärdiga läspraktiker – Mats Tegmark

Nr 4

  • Ledare: Skolans språk och läsfrämjande uppdrag – Christina Hellman

  • Response to Intervention i svensk skolkontext  -  Camilla Nilvius

  • Läsinlärning för elever med annat modersmål än svenska – Karin Pettersson

  • Läsförmåga hos elever i ämnena svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1-3 – Helén Egerhag

  • Bok- och biblioteksmässan 2022 -Maria Kempe, Helena Jacobsson