2025

Nr 1

  • Inledning: Högläsning - ett mångsidigt redskap för läs- och skrivutvecklande undervisning Tarja Alatalo och Inger Fridolfsson

  • Högläsning för yngre elever - Michael Tengberg och Malin Granström

  • Att läsa högt för sin bebis gynnar tidig kommunikation, relation och föräldraskap Emma Bergström och Idor Svensson

  • Høytlesing hjemme og i barnehagen – en inngang til leseinteresse og deltakelse for flerspråklige barn Trude Hoel och Elisabeth Brekke Stangeland

  • Stämningsfulla, spännande och språkutvecklande sagostunder – men för vem? Sofie Tjäru

  • Läs på recept – ett koncept för särskilt språkutvecklande läsning Karin Myrberg

  • Kraften i den gemensamma läsningen Fredrik Sandström

  • Läsa på djupet eller scrolla? Filippa Mannerheim

  • Vikten av rätt litteraturval vid högläsning Sara Lendon

Nummer 1 2025

Nr 2

  •  Ledare: Många elever med svenska som andraspråk borde få specialundervisning. Christer Jacobsson

  • Avkodningsträning för andraspråksläsare. Tomas Riad

  • Ordinlärning vid dyslexi. Julia Andersson

  • Förändringar i svenska elevers läsförståelse 2016 och 2021. Jan-Eric Gustafsson

  • Natur & Kulturs läspris 2025 . Inger Fridolfsson

  • Utdelning av Eve Malmquists pris 2025. Ulla-Britt Persson

  • Ingvar Lundberg Honorary Lecture 2025. Inger Fridolfsson

  • Krönika: Täby kommun får inte fördela skolpeng utifrån betyg. Linnéa Lindqvist

  • Läsa äger har släppt en bok. Johanna Kristensson

Nummer 2 2025